Mit tehetünk magánemberként a hulladék csökkentére érdekében?

Manapság trendi óvni a Földet...és hát ki ne akarna manapság trendi lenni?

Egyre többen gondolkodunk tudatosan a jövővel kapcsolatban, ez a tudatosság egyre inkább terjed ki a bolygónkkal kapcsolatos gondolkodásmódra is. A teljes médiában és a hírcsatornákon talán az egyik felkapottabb téma volt mostanában az eldobható műanyagok kérdése az Európai Unió szabályozásának köszönhetően. Az irányelv értelmében 2021-től tilos lesz az egyszer használatos műanyag tányérok, evőeszközök, szívószálak, lufipálcák és fültisztító pálcikák használata az Unióban. Néhány márka – például az Ökotermék – már jóval az irányelv megszületése előtt felismerte az egyszer használatos műanyagok okozta környezeti problémákat, így közel 6 éve nyújt környezetbarát alternatívákat a műanyag hulladék csökkentése érdekében, amiben szerencsére egyre több vendéglátóhely partner. Ha legalább egy kicsit is “trendi” helyre mész, az Aperol Spritzed mellé eldobható dolgok helyett, lebomló – akár Ökotermékes - szívószálat kapsz a poharadba vagy a műanyagot felváltva, üvegben tolják eléd a sört.

Viszont most lépj egyet hátra, láss túl a vendéglátóegységek pazarlásán és a hatalmas ökológia lábnyomunk kérdésén. Nézz körbe a saját közvetlen környezetedben, hogy mennyi potenciális szemét “forrás” vesz körül. Fogadjunk, hogy Nálad is lapul a hűtőben pl. egy 10-es csomag gyönyörűen, egyesével becsomagolt túrórudi pack, amit ha nem szelektív hulladékgyűjtőbe gyűjtesz, pont 11 csomagolásnyi felesleges perccel rövidíted meg a Föld élettartamát. Igen, pont ilyen apró dolgokon, perceken múlik a közös jövőnk, az unokáink és az ükunokáink jövője is.

Szóval lépj hátra és gondolatban vedd egy szupermarket felé az irányt. Jön a hétvégi nagybevásárlás. Tolod a kocsit, kerül a kosaradba gyümölcs (min. 2 műanyag zacskó), egy karton tej (10 papírdoboz), előre szeletelt felvágott (legalább 1 műanyag doboz), lapka sajt (min. 10 műanyag csomagolás), szeletelt kenyér (1 műanyag csomagolás) stb. stb. és még csak a reggelinél tartunk. Ha ezeket utána nem megfelelő formában gyűjtöd már nem is vagy olyan öko-tudatos igaz?

Magyarországon szerencsére még nem sikk az áruházakban mindent egyesével csomagolni (reméljük, hogy nem is lesz az), külföldön viszont már sajnos ez is nagy trend. Darabjával csomagolt narancs és banán, ami miatt világviszonylatban percenként átlag 2 millió műanyag zacskó kerül felhasználásra. Azonban léteznek ennél meghökkentőbb példák is pl. a dobozos kóla is műanyag tálcán, fóliázva kerül a polcra.

Bizonyos esetekben indokolt a csomagolás a termék védelme érdekében, ezeknél a példáknál teljesen felesleges.

Képek forrása: Bored Panda

 

Ha ekkora a csomagolással járó pazarlás, miért így csinálják a gyártók?

A válasz egyszerű. A műanyag borítás a termék védelmét nyújtja, valamint marketing célokat szolgál, vásárlásra ösztönöz és felkelti a figyelmet. Ezzel azonban sokszor átesnek a ló túloldalára pl. a feljebb említett egyesével csomagolt banán vagy cola esetében. Mit tehetünk mi, átlagemberek, hogy csökkentsük ezt a nagy pazarlást pl. egy szupermarketben? Néhány áruház zászlóshajóként már belefogott a “zöldülésbe” és újrafelhasználható zacskókat kínálnak a friss árukhoz. Azonban, ha előrelátó vagy, ilyet Te is vihetsz magaddal. Ma már szuper menő, divatos vászonszatyrok és szütyők kaphatóak erre a célra. Csak felvilágosításként, ha Magyarországon mindenki ilyenbe pakolna, évente közel 300 millió zacskótól menthetnénk meg a Földet. Szóval mielőtt legközelebb bevásárolni indulsz és a termékek között válogatsz, gondolj bele, otthon hányszor fogod utána felemelni a nem szelektív kuka fedelét, hogy kidobj valamit.