Gondolatok a csomagolóanyagokról a koronavírus második hullámának tükrében

A koronavírus második hullámának enyhítésére hozott intézkedések a vendéglátás számára nagy nehézségeket okoznak. A „kérd elvitelre” nem csupán reklámfogás, hanem egy kötelező és nem választható alternatíva azok számára, akik tovább akarják üzemeltetni a vendéglátóipari egységeiket.

 

A vevői oldalon több kérdés is felmerülhet az ételek kiszállítása kapcsán, akár a fizetéssel, akár a kiszállítási idővel kapcsolatban. Egy kérdés azonban jelen helyzetben kiemelkedik a többi közül: a csomagolóanyag, amibe a kiválasztott étterem csomagolja a kiválasztott ételt vajon megfelel a higiéniai és élelmiszerbiztonsági követelményeknek? A piacon jelenleg fellelhető csomagolási megoldások rendkívül széleskörűek, az ár és a minőség csupán két szempont a sok közül. A vendéglátóipari egységek oldaláról vizsgálva a csomagolóanyagok kiválasztásánál gyakran az ár a leglényegesebb szempont. A vendéglátók számolnak a csomagolási költséggel, de a realitások talaján maradva ennek a mértéke nem haladhatja meg az étel értékesítési árának 5-10 százalékát. Az ételek házhoz vitelének egy további költségvonzata a szállításhoz kapcsolódik, amely szintén tovább rontja a haszonteremtő képességet. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy a vendéglátás háttérfolyamatainak biztosítására akkor is szükség van, ha vendégek nem tudnak beülni az étterembe: a konyha kiszolgáló személyzet és a hozzájuk kapcsolódó költségek továbbra is fennállnak.

 

A fentieket figyelembe véve belátható, hogy a költséghatékony megoldások kulcsfontosságúak ebben a rendkívüli helyzetben. A költséghatékonyság azonban nem feltétlenül egyezik meg a megfelelő megoldással: az élelmiszerbiztonsági és higiéniai követelmények prioritást élveznek. Azoknak a vállalkozásoknak – amelyek korábban nem végeztek ételkiszállítást - mindenképpen át kell vizsgálni a HACCP rendszerüket. Az említett rendszer a csomagolóanyagok kezelésével és megfelelőségük ellenőrzésével foglalkozik. Nem szabad elfelejteni, hogy olyan körülményekhez kell alkalmazkodnunk, amik korábban nem léteztek, ezért mindenképpen szükséges felülvizsgálni a folyamatokat. A vevő a csomagolásokkal kapcsolatban elvárja azok megfelelőségét. A csomagolás tekintetében nem mindegy, hogy meleg étel kiszállításáról, folyadékok csomagolásáról, péktasakokról vagy evőeszközökről beszélünk: a megfelelő csomagolás kiválasztásánál figyelembe kell venni a csomagolásra váró élelmiszer tulajdonságait, kiszállítási körülményeit és nem utolsósorban a felhasználók egyedi igényeit. Jelenleg az élelmiszer csomagolások kapcsán a környezettudatosság nem elsőrendű szempont sem a vevők, sem a vendéglátósok számára. Ugyanakkor az egyre tudatosabb fogyasztók jogosan várhatják, hogy környezetbarát csomagolásban érkezzen hozzájuk a megrendelt étel.

2021 nyarától kötelező egyszerhasználatos műanyag eszközök kivezetésével összefüggő intézkedések számos nyitott kérdést tartalmaznak, ezért erre való hivatkozás korai lenne a környezetbarát megoldások erősítése érdekében, de mindenképpen érdemes áttekinteni a piacon megjelenő új lehetőségeket. Az étel kiszállításhoz használatos eszközök felhasználóbarát bemutatása és tulajdonságaik ismertetése segíthet az otthoni hulladékkezelésben, ami jelenleg nem egyértelmű a végfelhasználók számára. Érdemes tájékoztatást adni az csomagolóanyagok jellegéről, sokrétűségéről, akár arról is, hogy miképp lehet azt a szelektív hulladékkezelés során elhelyezni. Ezek a tájékoztatások sok kellemetlenségtől kímélhetik meg a vevőt és a szállító cégeket.